Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah?

Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah? - Terima kasih kerana melawat di Koleksi Petua Kesihatan, dalam perkongsian kali ini tentang kesihatan Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah?, bertujuan untuk berkongsi petua kesihatan, untuk membantu mengekalkan kesihatan, orang-orang yang masih sihat atau dalam pemulihan, Artikel hanya untuk menambah wawasan mate, jika anda mempunyai gejala yang sama, sila hubungi doktor keluarga.

Artikel : Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah?
Tajuk Artikel : Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah?

Kami secara sukarela memberi darah kepada orang yang memerlukannya adalah jasa baginda. Walau bagaimanapun, tindakan menderma darah ini tidak terpakai kepada mereka yang mempunyai keadaan perubatan yang tertentu, termasuk homoseksual ini.

Di banyak negara, homoseksual walaupun mempunyai tubuh yang sihat dan tidak mempunyai penyakit berjangkit, ia adalah dilarang untuk menderma darah mereka.

Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah?

Di Amerika Syarikat, selepas peristiwa-peristiwa Kelab menembak di Orlando, datang panggilan untuk menderma darah bagi mangsa-mangsa di hospital. Beribu-ribu orang yang berbaris untuk menderma darah. Walau bagaimanapun, lelaki gay dan biseksual orang yang aktif seks tidak dibenarkan mengambil bahagian.

Mengikut peraturan-peraturan agensi pemantau makanan dan dadah Amerika Syarikat (FDA), lelaki gay dan biseksual orang menderma darah mereka adalah dibenarkan hanya jika mereka tidak hadir melakukan hubungan seks dalam satu tahun terakhir.

Seks termasuk seks oral atau dubur, walaupun menggunakan kondom.

Kaedah-kaedah dari FDA telah dikenakan sejak 1983 untuk mengurangkan jangkitan HIV. Manakala, ujian yang pelbagai juga akan dijalankan ke atas sampel setiap darah bagi memastikan darah tersebut ditransfusikan akan bebas daripada virus dan bakteria.

Hadir seks untuk 12 bulan telah dibuat kerana ujian penanda aras yang dilakukan malah boleh tidak serta-merta menemui kewujudan jangkitan HIV. Ia mengambil masa satu hingga tiga bulan selepas seseorang terdedah kepada HIV sebelum ia dapat dikesan menggunakan ujian darah.

Selain daripada Amerika Syarikat, beberapa negara-negara lain juga terpakai pemerintahan yang mengharamkan darah penderma bagi homoseksual, contohnya Argentina, Brazil, Jepun, dan United Kingdom.

Sekatan juga sebenarnya turut menerima bantahan daripada pelbagai pihak. Secara umum, mereka menuntut bahawa lelaki gay yang sentiasa menggunakan kondom dan mendapat ujian HIV secara rutin dibenarkan untuk menderma darah mereka.

Kumpulan penyokong LGBT menganggap larangan tersebut adalah tidak munasabah kerana. Alasan mereka, hubungan seksual yang berisiko juga berlaku pada lelaki dan wanita heteroseksual, terutamanya golongan muda.

Selain itu, ujian darah semasa boleh memberikan keputusan yang tepat. Pada awal 1980an, Abbott Laboratories telah membangunkan satu darah saringan ujian untuk HIV dan sudah tidak sabar untuk digunakan oleh Bank-Bank darah seluruh dunia. Sebelum ini, ujian hepatitis B dan C virus juga telah digunakan.

Pada tahun 1999, dilancarkan cerakin yang boleh mengesan bahan genetik HIV 10-12 hari selepas seseorang dijangkiti. Maka pada 2014, FDA telah meluluskan teknologi untuk menghapuskan patogen berbahaya daripada pemindahan darah.


Itulah artikel Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah?

Kumpulan petuah kesihatan Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah? Mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada anda.

Anda sedang membaca artikel petuah kesihatan Mengapa gay tidak dibenarkan jadi penderma darah? Artikel kesihatan dan url permalinknya https://kesihatan-ku.blogspot.com/2016/06/mengapa-gay-tidak-dibenarkan-jadi.html Terima kasih atas lawatan anda Sila baca artikel menarik lain di bawah.