Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung

Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung - Terima kasih kerana melawat di Koleksi Petua Kesihatan, dalam perkongsian kali ini tentang kesihatan Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung, bertujuan untuk berkongsi petua kesihatan, untuk membantu mengekalkan kesihatan, orang-orang yang masih sihat atau dalam pemulihan, Artikel hanya untuk menambah wawasan mate, jika anda mempunyai gejala yang sama, sila hubungi doktor keluarga.

Artikel : Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung
Tajuk Artikel : Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung

Gestasional adalah sejenis penyakit kencing manis yang berlaku dalam kencing manis wanita mengandung, hamil dan sebelum beliau tidak pula menderita akibat penyakit kencing manis. Sesetengah wanita boleh mengalami gestasional kencing manis lebih daripada sekali.

Kencing manis jenis ini biasanya akan muncul dalam tempoh pertengahan kehamilan, antara 24 hingga 28 minggu. Punca paling biasa ialah corak pemakanan tidak terkawal, mengasup terlalu banyak gula dan kalori, dan kurang aktiviti fizikal.

Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung
Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung

gestasional kencing manis boleh dikawal dan dihalang oleh diet yang sihat dan senaman yang kerap. Kadang-kadang, wanita menghidap diabetes perlu menjalani terapi insulin gestasional.

Masalah yang ditimbulkan oleh gestasional kencing manis
Wanita hamil yang tahap gula dalam darah yang tidak terkawal mungkin akan menghadapi beberapa risiko adalah tidak menyeronokkan, dan walaupun kadang-kadang membahayakan seperti:

1. saiz bayi yang terlalu besar
diabetes tidak terkawal boleh menyebabkan bayi, paras gula yang tinggi. Bayi akan pengambilan berlebihan gula dan membesar di atas saiz normal.

Selain daripada membuat ibu yang selesa, juga tidak saiz bayi terlalu besar boleh membahayakan kedua-dua ibu atau bayi itu sendiri, masa kelahiran.

Biasanya, bayi mesti dikeluarkan dari rahim oleh Seksyen caesarean. Bayi akan juga berisiko mengalami kerosakan saraf, disebabkan oleh tekanan besar bahagian bahu saat kelahiran.

Wanita yang beranak secara Caesar, ia mengambil masa lebih lama untuk pulih daripada wanita yang beranak oleh faraj cara.

2. tekanan darah tinggi (preeclampsia)
kencing manis sering mencetuskan penyakit-penyakit lain seperti tekanan darah tinggi. Apabila seorang wanita yang mengandung mempunyai tekanan darah tinggi, beliau merupakan risiko preeclampsia yang sangat berpengalaman. Ini adalah isu yang serius yang perlu ditonton dengan teliti oleh doktor.

Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan bahaya pada ibu dan bayi tidak lagi lahir, mungkin menyebabkan bayi dilahirkan awal dan juga boleh membawa kepada sawan atau strok (darah kaunseling pesakit atau pendarahan di dalam otak yang boleh menyebabkan kerosakan otak) di kalangan wanita semasa buruh.

Wanita menghidap kencing manis lebih kerap mengalami tekanan darah tinggi berbanding wanita tanpa kencing manis.

3. tahap gula dalam darah rendah (hipoglisemia)
Terapi insulin bagi pesakit kencing manis mungkin boleh membawa kepada penurunan tahap untuk terlalu rendah gula. Paras gula terlalu rendah, ia boleh membawa maut jika tidak segera dirawat.

Wanita hamil yang menderita akibat penyakit kencing manis perlu memerhatikan pada tahap gula dengan teliti, agar terus kekal dalam julat normal. Jika tidak, mempunyai bayi berisiko mengalami hipoglisemia juga.

Doktor harus benar-benar memerhatikan pada gula peringkat bayi yang dilahirkan dari ibu menghidap kencing manis, selama beberapa jam selepas bayi dilahirkan.

5 Petua untuk ibu-ibu dengan kencing

Pemakanan yang sihat
Memohon diet Khas wanita hamil yang menghidap kencing manis. Anda boleh meminta doktor tentang butiran.

Peraturan-peraturan asas yang perlu anda ikuti adalah untuk makan dari sumber yang pelbagai dan segar kebtmutuhan untuk memenuhi pemakanan semasa mengandung, elakkan pengambilan terlalu banyak gula dan kalori.

Senaman yang kerap
Senaman adalah satu lagi cara untuk mengawal tahap gula penginapan dalam julat normal. Bersenam dengan intensiti yang sederhana selama 30 minit sehari, lima hari seminggu. Jalan-jalan, berenang, bermain dengan kanak-kanak, dan wanita hamil yoga Khas mungkin salah satu pilihan.

Cek gula dalam darah yang kerap
Kerana kehamilan yang menyebabkan tenaga tubuh memerlukan akan berubah, gula tahap juga boleh menukar dengan cepat. Sila memantau tahap gula anda seperti yang disyorkan oleh doktor.

Terapi insulin, jika perlu
Kadang-kadang wanita menghidap diabetes memerlukan insulin gestasional. Jadual dan hanya digunakan harus ditentukan oleh doktor.

Semak selepas bersalin
Enam hingga 12 minggu selepas melahirkan, kami mengesyorkan bahawa anda melihat seorang doktor. Kemudian setiap tiga tahun.

Kebanyakan diabetes gestasional hilang selepas bayi dilahirkan. Jika ia tidak hilang, ia bermakna ibu sedang menderita akibat penyakit kencing manis jenis 2.

Walaupun gestasional kencing manis hilang selepas kelahiran, kajian berkata bahawa separuh gestasional kencing manis ibu, akhirnya mengalami kencing manis jenis 2.

Oleh itu, ia adalah sangat penting untuk pesakit kencing manis gestasional terus melaksanakan makan sihat dan bersenam corak selepas bersalin untuk mengelakkan atau melambatkan penampilan diabetes jenis-2.


Itulah artikel Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung

Kumpulan petuah kesihatan Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung Mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada anda.

Anda sedang membaca artikel petuah kesihatan Berhati-hati, risiko Gestasional kencing manis semasa mengandung Artikel kesihatan dan url permalinknya https://kesihatan-ku.blogspot.com/2016/07/berhati-hati-risiko-gestasional-kencing.html Terima kasih atas lawatan anda Sila baca artikel menarik lain di bawah.