Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil

Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil - Terima kasih kerana melawat di Koleksi Petua Kesihatan, dalam perkongsian kali ini tentang kesihatan Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil, bertujuan untuk berkongsi petua kesihatan, untuk membantu mengekalkan kesihatan, orang-orang yang masih sihat atau dalam pemulihan, Artikel hanya untuk menambah wawasan mate, jika anda mempunyai gejala yang sama, sila hubungi doktor keluarga.

Artikel : Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil
Tajuk Artikel : Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil

HELLP Sindrom adalah satu apa-apa komplikasi kehamilan yang boleh mengancam nyawa walaupun fetuses wanita hamil. Biasanya berlaku di zaman kencing minggu ke-20 atau ketika memasuki trimester kedua, walaupun selepas bersalin.

Kadar kematian global di kalangan wanita hamil kerana HELLP Sindrom telah mencapai 25% setahun. Itulah sebabnya, ia adalah sangat penting untuk wanita hamil perlu sedar tanda-tanda dan didapati bersesuaian pengendalian.

Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil
Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil

HELLP Sindrom itu sendiri telah ditemui oleh Dr. Louis Weinstein pada tahun 1982, yang mempunyai makna: H (hemolysis, iaitu pemusnahan sel-sel darah merah), EL (bertingkat hati-enzim, iaitu peningkatan enzim hati) dan LP (rendah kiraan-kiraan Platelet, iaitu sebagai platlet yang rendah).

Apakah gejala-gejala?
HELLP Sindrom yang biasanya dikenali sebagai preeclampsia teruk, dicirikan oleh tekanan darah tinggi dan peningkatan tahap protein dalam air kencing wanita hamil. Sesetengah wanita hamil yang mengalami Sindrom HELLP dilaporkan beberapa gejala:

  1. Sakit kepala.
  2. Loya, muntah-muntah, dan sakit selepas makan.
  3. Sakit di dada apabila bernafas dalam.
  4. Mata berkunang-kunang.
  5. Pendarahan.
  6. Bengkak masa, tangan dan lain-lain kawasan.
  7. Sawan.
Sesiapa yang menghadapi risiko HELLP terdedah?
Bagi wanita hamil dengan sejarah tekanan darah tinggi, strok, atau penyakit hati, mempunyai risiko yang lebih besar daripada terjejas oleh preeclampsia dan HELLP Sindrom membawa kepada. Pemeriksaan darah dan air kencing ini dianggap sangat penting semasa mengandung. Di Amerika Syarikat, 5-8% dari wanita hamil mengalami preeclampsia dan 15% daripada mereka mengalami HELLP Sindrom. Iaitu sebanyak 48,000 wanita hamil di Amerika mempunyai risiko HELLP Sindrom yang terlibat setiap tahun.

Apakah kesannya terhadap janin?
Apabila HELLP Sindrom membuat tekanan darah wanita hamil melonjak begitu tinggi, satu-satunya cara untuk menyelamatkan nyawa kedua-duanya adalah janin mengularkan. Untuk janin dilahirkan pramatang atau berat kurang daripada 2 paun, ia akan mendapatkan rawatan intensif. Walaupun begitu, peratusan Keselamatan bayi pramatang boleh katakan 50-50 kerana organ-organ yang tidak matang. Apabila anda perlu memilih antara menyelamatkan nyawa ibu atau janin, ibu tinggal perubatan pertama mengambil keutamaan.

Rawatan HELLP
Sebagai tambahan kepada usaha perbelanjaan janin, wanita hamil mendedahkan HELLP biasanya terjejas pertama mencadangkan agar melakukan beberapa jenis pemindahan darah. Doktor biasanya akan mengesyorkan rawatan untuk menguatkan paru-paru daripada satu janin jika ia memang diperlukan.

Apa yang boleh dilakukan untuk mengelakkannya?
HELLP Sindrom yang sememangnya berbahaya, tetapi terdapat cara mudah untuk membiarkan kesihatan wanita hamil dan janin bangun, iaitu:
  1. Mengekalkan kesihatan badan semasa mengandung dengan makanan yang sihat, mengurangkan pengambilan garam, atau makanan berlemak. Serta mengekalkan kesihatan fizikal dengan banyak bergerak dan inginkan dengan baik.
  2. Melaksanakan kawalan biasa untuk Perbidanan tersebut.
  3. Maklumkan kepada doktor tentang sejarah kesihatan keluarga anda berkaitan dengan komplikasi kehamilan, seperti preeclampsia, HELLP, penyakit hipertensi atau lain-lain.
  4. Mengenali tanda-tanda awal dan Perbidanan serta-merta di mengonsultasikan.
  5. Mempercayai naluri apabila sesuatu yang gerun dirasai.


Itulah artikel Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil

Kumpulan petuah kesihatan Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil Mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada anda.

Anda sedang membaca artikel petuah kesihatan Bahaya HELLP Sindrom di kalangan wanita hamil Artikel kesihatan dan url permalinknya https://kesihatan-ku.blogspot.com/2016/07/bahaya-hellp-sindrom-di-kalangan-wanita.html Terima kasih atas lawatan anda Sila baca artikel menarik lain di bawah.