Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian

Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian - Terima kasih kerana melawat di Koleksi Petua Kesihatan, dalam perkongsian kali ini tentang kesihatan Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian, bertujuan untuk berkongsi petua kesihatan, untuk membantu mengekalkan kesihatan, orang-orang yang masih sihat atau dalam pemulihan, Artikel hanya untuk menambah wawasan mate, jika anda mempunyai gejala yang sama, sila hubungi doktor keluarga.

Artikel : Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian
Tajuk Artikel : Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian

Wanita hamil dengan risiko yang lebih tinggi daripada kematian kanser kulit metastatik berbanding wanita yang tidak hamil dengan syarat-syarat yang sama, hasil kajian baru yang dikeluarkan dalam jurnal Akademi dermatologi Amerika pada 20 Januari.

Para penyelidik mendapati, wanita dalam kajian yang telah didiagnosis dengan metastatik semasa mengandung atau dalam tempoh satu tahun selepas penghantaran telah didapati menjadi lima kali lebih berkemungkinan mati daripada kanser kulit berbanding wanita yang tidak hamil dengan metastatik.

Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian
Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian

Di samping itu, wanita yang hamil Muda dengan metastatik, hampir tujuh kali lebih cenderung untuk mengalami metastasis, iaitu penyebaran kanser lain badan bahagian-bahagian. Mereka juga adalah sembilan kali lebih berkemungkinan mempunyai berulang kanser selama 7.5 tahun mendatang.

"Apabila melihat data yang kita boleh, kami terkejut bahawa terdapat peluang kematian lebih tinggi, kemungkinan metastases, serta potensi untuk berulang kanser di kalangan wanita hamil," kajian tersebut pengarang Dr. Brian Gastman, pakar bedah plastik di klinik Cleveland.

Dalam kajian terbaru, penyelidik menganalisis 462 wanita dengan metastatik adalah lebih muda daripada 50 tahun. Antaranya, terdapat wanita yang 41 yang telah didiagnosis dengan metastatik apabila mereka hamil atau dalam tempoh satu tahun selepas mereka beranak.

Dalam Kumpulan, 20 peratus daripada wanita meninggal dunia akibat metastatik, wanita yang tidak hamil dan meninggal dunia akibat metastatik adalah hanya 10 peratus.

Di samping itu, 25 peratus daripada wanita yang didiagnosis dengan metastatik semasa kehamilan atau sejurus selepas bersalin, kanser lebih cepat merebak ke bahagian-bahagian lain badan, dan syarat-syarat tersebut hanya berlaku kepada 12.7 peratus wanita yang tidak hamil.

Dan kira-kira 12.5 peratus daripada wanita yang didiagnosis dengan metastatik semasa atau selepas kehamilan turut mengalami berulang daripada metastatik dalam 7.5 tahun ke masa depan. Walau bagaimanapun, penyelidik akan mengatakan bahawa wanita hamil adalah lebih berkemungkinan terjejas oleh metastatik, Gastman tersebut memberitahu Sains Live.

Walau bagaimanapun, jika wanita hamil mendapat metastatik metastatik, malignan dan cenderung untuk menjadi lebih agresif daripada metastatik pada wanita yang tidak hamil. Penyelidik tidak lagi tahu dengan pasti mengapa metastatik menjadi lebih agresif di kalangan wanita hamil, tetapi mereka berkata, ia mungkin ada kaitan dengan perubahan hormon yang berlaku di kalangan wanita hamil, seperti peningkatan tahap estrogen.

Agresif melanomas di kalangan wanita hamil juga boleh disebabkan kerana sistem imun yang menurun semasa mengandung, yang bertujuan untuk mengelakkan badan menolak kewujudan fetuses, kata penyelidik. Kajian-kajian terdahulu telah menunjukkan metastatik itu semakin berkembang di kalangan wanita berumur 20 hingga 40.

Kajian ini berfungsi sebagai satu peringatan bahawa mana-mana wanita yang mempunyai risiko yang lebih tinggi daripada metastatik, kerana mempunyai bilangan tahi lalat yang besar, pendedahan cahaya matahari berat terjejas oleh sejarah atau sejarah kanser kulit dalam keluarga, harus berjaga-jaga dengan setiap perubahan luar biasa kulit yang disemak. Termasuk perunding pada pakar dermatologi, kata Gastman.

Dan jika seorang wanita sudah mempunyai risiko tinggi metastatik dan dia sedang hamil, berunding dengan pakar dermatologi adalah penting.


Itulah artikel Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian

Kumpulan petuah kesihatan Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian Mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada anda.

Anda sedang membaca artikel petuah kesihatan Ibu-ibu metastatik dalam hamil risiko tinggi kematian Artikel kesihatan dan url permalinknya https://kesihatan-ku.blogspot.com/2016/07/ibu-ibu-metastatik-dalam-hamil-risiko.html Terima kasih atas lawatan anda Sila baca artikel menarik lain di bawah.