Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa

Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa - Terima kasih kerana melawat di Koleksi Petua Kesihatan, dalam perkongsian kali ini tentang kesihatan Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa, bertujuan untuk berkongsi petua kesihatan, untuk membantu mengekalkan kesihatan, orang-orang yang masih sihat atau dalam pemulihan, Artikel hanya untuk menambah wawasan mate, jika anda mempunyai gejala yang sama, sila hubungi doktor keluarga.

Artikel : Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa
Tajuk Artikel : Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa

Masalah penghadaman semasa hamil adalah sangat normal memang berlaku. Sebanyak 8 daripada 10 wanita hamil yang mengalami senak. Senak semasa mengandung akan ditandakan dengan begah, loya dan belching terlalu banyak. Tanda-tanda biasa muncul sejurus selepas makan.

Senak ditandakan dengan kesakitan dalam dada dan perut. Gejala ini mungkin muncul sepanjang kehamilan.

Walau bagaimanapun, secara amnya tanda-tanda masalah penghadaman biasanya muncul dalam dalam trimester ketiga. Masalah penghadaman juga menyebabkan kesakitan seperti pembakaran disebabkan oleh peningkatan jumlah asid dalam perut.

Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa
Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa

Jadi, apakah yang menyebabkan senak? Keadaan ini adalah disebabkan oleh perubahan hormon yang berlaku semasa mengandung.

Di samping itu, pertumbuhan janin perut menumbuk Mama yang lebih besar. Pertumbuhan janin juga menjadikan fungsi otot usus kerana pintu antara perut dan esofagus terganggu. Yang mengatakan, asid perut boleh bocor ke bawah ke arah tekak.

Untuk menyelesaikannya, Mama hanya perlu mengubah corak hidup dan makan. Jangan makan terlalu banyak sekali dalam masa kerana perlu berkongsi perut Mama, dengan janin. Di samping itu, Elakkan makanan yang boleh mencetuskan banyak gas seperti kubis.

Masalah penghadaman yang sudah teruk cukup tidak dapat diatasi hanya dengan mengubah diet. Mama perlu mengambil ubat-ubat tertentu seperti antasida dan alginat untuk mengurangkan tanda-tanda masalah penghadaman.

Memang beliau beberapa hal tentang senak semasa mengandung. Merokok dan minum arak yang menjadi faktor-faktor berisiko Tempahan memberi peningkatan kepada senak yang agak teruk. Di samping itu, makanan pedas dan berlemak harus dielakkan supaya tidak mengalami senak.


Itulah artikel Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa

Kumpulan petuah kesihatan Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa Mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada anda.

Anda sedang membaca artikel petuah kesihatan Masalah penghadaman semasa hamil? Inilah sebab kenapa Artikel kesihatan dan url permalinknya https://kesihatan-ku.blogspot.com/2016/07/masalah-penghadaman-semasa-hamil-inilah.html Terima kasih atas lawatan anda Sila baca artikel menarik lain di bawah.